CITAT (Ciczi @ 07-01-2008, 19:14)

Jo nog har vi för korta straff i Sverige. Framförallt tycker jag att de som kommer ut på halva tiden pga "gott uppförande" och sedan faller tillbaka i brottets bana ska låsas in igen och det utan möjlighet till att komma ut på halva tiden pga gott uppförande. -----
Ciczi
Halvtidsfrigivning finns inte längre. Det är ca 10 år sedan den avskaffades. Däremot kan man bli villkorligt frigiven efter 2/3 av strafftiden. Misssköter man sig under denna tid så får man den villkorliga delen som "påslag" på nästa dom.
Frågor om brott och straff intresserar och engagerar många människor. Det tycks vara så att ju mer egen erfararenhet och kunskap männsikor har i dessa frågor, desto mindre uttalar de sig generellt och tvärsäkert.
Problemet med fängelsestraffet är att det ska uppfylla en massa krav och helst samtidigt. Det handlar om allt från att avskräcka, till hämnd, rehabilitering och samhällsskydd. Vi har i Sverige en kriminalvård som betonar rehabilitering och indivualiserade insatser. Under de sista 10-15 åren har straffsatserna skärpts och antalet rymningar minskat kraftigt. Elektronsik övervakning (fotboja) har till stor del ersatt de öppna anstalterna.
Brottsligheten har under motsvarande period i det stora hela legat på samma nivå. Medias bevakning av brottslighet och kriminalvård har dock intesifierats. Många har därför fått bilden att antalet brott ökat kraftigt och blivit "råare". Detta stämmer inte.
Att jobba som kriminalvårdare är ett oerhört knepig uppgift, dåligt betalt och illa ansett. Verksamheten är omgärdad av många bestämmelser och är byråkratiskt trög.
Jag tror att det hade gynnat debatten om männsikor i allmänhet hade varit lika intresserad av att skaffa sig kunskaper i ämnet som att uttrycka åsikter. (Min egen erfarenhet av kriminalvården består bl.a. av att jag har arbetat som lärare på två fångvårdsanstalter.)
Redigerat av aq42: 07-01-2008, 20:49