CITAT (Cilla @ 08-01-2008, 06:14)

Efter att trädgårdsprogrammet Gröna Rum gjorde ett helt okritiskt inslag där man borstade fruktträd fick jag ett femtiotal mail direkt med frågor, och en del kunder frågade mig om de inte borde gå ut och borsta lite grand ändå. Sammanlagt har jag en fil med 561 mailfrågor av ca 500 personer som ställt frågor om just detta.
Jag har talat med i stort sett alla trädforskare, växtfysionomer, hortonomer, biologer och fruktträdsodlare jag känner om detta. Ingen av dem har sett någon studie, forskning, praktiska experiment eller hållbar biologiskt teori som tyder på att träden på något sätt skulle bli vitalare av att bli av med mossa, lav, eller av att få yttre barkflagor borttagna eller få stammen lerinpackad.
Träd i stadsmiljöer har sällan en gnutta lav eller mossa på sig. De står i en långt mer artfattig miljö med få insekter. Och inga träd är så sköra, arbetskrävande och kortlivade som just dem. Träd mår bra att stå i miljöler som är art- och djurrika - vi får inte glömma att också våra aplar kommer från vildängsområden och skogsbryn med myriader av liv! Det är dessutom ytterst få insekter som är skadliga för våra fruktträd, de absolut flesta är till nytta och de som oftast gör skada lever varken i mossa eller lav.
Jag har också gått antroposofiskt grundande kurser och testat både stamborstning, inpackning, rotmassage, vattenomrörning, kompostpiller och allt möjligt. Många fruktträd i antroposofernas miljlöer är mycket vitala och mår bra. Många av åtgärderna är dessutom ganska trevliga att utföra, och det syns direkt att man gjort något.
Men det som är nödvändigt för många av våra fruktträd som stått länge i sina jordar är jordluckring och ibland jordförbättring, samt bevattning under torra perioder. Alla dessa åtgärder är oomtvistat bra och ger resultat. Och antroposofer som stam- och grenborstar brukar sällan glömma att jobba med trädens jordar!
bra skrivit !!!

,, fakta som vi behövde