Hej Sanna och ni andra!
Min äldsta son är snart 17 år och redan från början har vi berättat för honom att det finns många äldre (jag upplever att yngre redan lärt sig) som använder ordet neger om hans utseende. Vi har berättat att de flesta inte menar något illa, att de bara helt enkelt använder ett ord från gamla tider när vi inte visste att neger betyder svart. I mina barns handlingar så är barnen beskrivna som "negro eller negra" vilket helt enkelt betyder svart på spanska.
Vi har pratat med många vuxna svarta människor och de säger att det är OK att svarta använder ordet till varandra men att de tar mycket illa upp om en vit människa säger så.
Jag har i alla år som förälder förklarat för min omgivning att det måste sluta att använda ordet även om de inte menar något illa. Det är helt enkelt inte artigt. Jag tror att de flesta accepterat min förklaring och lärt sig att använda ordet svart om det överhuvudtaget måste benämna färgen på männiksor.
Mina barn har alltså ett ursprung från Afrika men deras hud är allt annat än svart, de är ljuvligt bruna
För att krånga till livet lite mer för min omgivning har vi nu även adopterat en liten romsk prinsessa, så nu håller vi på att lära omgivningen att använda ordet rom i stället för zigenare