Hade jag varit tvungen att lämna mina barn på dagis hade jag aldrig skaffat några....det har aldrig funnits som alternativ...Jag fick mina barn tätt och hade föräldrapenning i stort sett hela tiden förutom nån kort period innan nästa barn kom...farmor ryckte in då och så var maken arbetslös med farmor som backup i några månader medan jag jobbade mellan barnen..Jag var 19 år och fullt kapabel att lösa de problem som uppstod...man fick rätta mun efter matsäcken men ingen har behövt vare sig frysa eller gå hungrig...däremot fick de otroligt mycket tid med människor som älskar dem...mor och farföräldrar, mostrar, fastrar och en hel massa andra släktingar som vi faktiskt hade tid och möjlighet att ha kontakt med pga mitt val... Vi har de gamla könsrollerna här men det är MITT val...Vet inte varför det är fult att vara husmor eller kvinna...jag diskar hellre än hugger i skogen...jag tvättar hellre än att laga utgödslingen.. Jämlikhet uppnår vi inte förrän den dan man värderar "kvinnogöra" som ett fullvärdigt "göra"....men det betyder inte att männen måste börja göra det..och jag jobbar som en hel karl när jag väl jobbar..och det är ganska slitsamt måste jag säga... Nu har ju min man varit närvarande eftersom han jobbar hemma på gården men jag har haft huvudansvaret för barnen och hushållet i alla år...och vet ni...jag skiter i hur det ligger till med mina pensionpoäng för det har hur som helst varit värt det!!! Det är det bästa jag gjort i mitt liv...att skaffa barn och fostra dem... Jag skulle kunna luta mig tillbaka och vara nöjd med livet för ingenting kommer att slå det...men jag kan ju inte vara sysslolös resten av tiden jag har kvar..
--------------------
|