CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2008, 15:36)

Ok Gunilla T, här får du lite mer konkreta svar.
"Roundap innehåller Glyfosat som är mycket giftigt. Att det är tillåtet betyder inte att det är ofarligt. Om olyckan skulle vara framme kan det räcka med en tredjedels kaffekopp av giftet för dödlig utgång."
Glyfosat är INTE speciellt giftigt, snarare ganska harmlöst. Om man inte är en växt eller groda. Tror inte ens på uppgiften om en tredjedels kaffekopp men å andra sidan, varför skulle man dricka glyfosat? Den utspädda sprutlösningen är inte farlig.
"Reklamen om att det upptas av växterna och därmed skulle försvinna är inte tillförlitlig. I Danmark har man funnit glysofat i grundvattnet vilket naturligtvis är oerhört allvarligt."
JO, det tas upp av växterna och resten som hamnar på marken bryts ner snabbt. Att det hamnar i grundvattnet är inte bra men är snarare ett resultat av urdålig hantering från böndernas sida, förmodligen uthällning av koncentrat direkt på marken.
CillaM: "Gift är verkligen inget att rekommendera! Det används alldeles för mycket gift i våra trädgårdar! Giftet går ner i marken, förstör för mikroorganismer, mask och annat djurliv. Har man katter, hundar eller barn är risken alldeles för stor att även de får i sig sattyget."
Roundup skadar inte mikroorganismer, mask och annat djurliv. Bara vattendjur kan ta skada men man får inte spruta nära vatten. Hur skall fö katter, hundar och barn få i sig sattyget om det samtidigt går ner i marken?
Sannolikheten att någon skall dricka Roundup är inte särskilt stor men om detta påstående (se artikel i "Hem ljuva hem Trägård nr 7 2007) är korrekt vittnar det väl om att det inte är särskilt harmlöst. Det var det som var poängen.
Vattendjur och grodor skadas säger du. Tror dig och bara det räcker för mig. Förövrigt är det nog inte bönderna som är de värsta syndarna att sprida Roundup utan just trädgårdsägare som har begränsad kunskap och tror att man kan slippa det tunga arbetet genom att spruta lite här och där.
Titta på hyllorna i Plantskolorna! Inte kan väl vår jord må bra av att alla dessa kemikalier sprids! Vi blir nog lurade av starka ekonomiska intressen som struntar i konsekvenserna. Vill människor sätta sina slantar på skräp så må det vara upp till var och en men denhär frågan är större än så.
Vi vet inte så mycket om de långsiktiga konsekvenserna ännu om användningen av Glysofat. Det tar lång tid för gifter att nå ner till grundvatten. Vi borde lära av historien men hur svårt är inte det? På 40-talet trodde man att man hade lösningen på alla jordbrukets problem. Mannen som hävdade detta fick Nobelpriset, tror han var schweizare och hette Myller. Giftet som spreds över vårt jordklot hette DDT.
Skandalen med det "ofarliga" Hormoslyret har vi ännu inte glömt.
Gossen Ruda, jag är inte orolig för min egen del, jag tänker inte dricka Roundup, men jag vill värna om naturen och allt som lever, det är vägledande för mig. Och...du undvek det centrala i mitt svar...nämligen, varför skall vi fortsätta att belasta jorden med något som vi inte kan vara säkra på vad det får för konsekvenser? Det finns ju redan så mycket skit i jorden!!