CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 20:08)

Nja, jag kan inget visa för att bevisa det, givetvis. Men, Roundup förbjöds för runt 3-4 år sedan men blev snabbt tillåtet igen, men inte för att det är ofarligt utan för att det var en miss från regelverket. Det kommer bli förbjudet igen, o jag kan bara säga att det är jag glad för. Roundup, om det sprayas, istället för att penslas på växtten, kan hamna på både barn och djur, vilka är kända för att stoppa fingrar i mun/djur slickar i sig. För att inte tala om våra alla rödlistade ormar och groddjur, de har det tillräckligt svårt ändå.
men som jag skrev man ska enbart pensla på det tycker jag för att vara säker . och visst för mycket användning gör att det ev kommer ut till vattnet där nedbrytningen är långsam . men i jorden går nedbrytningen snabbt (har jag för mig ?,rätta mig gärna). därav håller jag med dig lite att man ska veta vad som händer plus ska man inte vara nära vattendrag . men å andra sidan gör det ingen skada på just djuren . så det tar väl lite ut varandra
det gör ju stor skada på växter och där bör man vara försiktig och alger så kommer det ut till vattendrag och sjöar så tar det väl ev död på växtlivet i och runt vattnet men å andra sidan är det väl uppblandat med sjön och blir i mindre mängd i sjö och vattendrag så det har väl inte samma effekt då . så jag tycker användning av det är ofarligt .
nu kankse jag låter som att jag har dubbla ansikten . angående mitt förra inlägg där jag själv inte skull använda .
varför det förbjuds vet jag inte , så upplys mig gärna
Redigerat av flaxss: 11-01-2008, 20:31