CITAT (Christoffer @ 12-01-2008, 01:16)

Vilka växter har ni testar mer?
Du får även förklara vad indrudeserar betyder, då jag inte är kemist själv.
Vad gör ni sedan med faktan ni får fram?
ok min avdelning har testat johannes ört, mynta, glykol, powerrade, protec, hydromax, Induserar= sätter i gång, dvs om det finns något som sätter i gång, stimulerar cyp 450 så börjar enzymet bryta ner molekylerna till mindre molekyler, men just cyp 450 bryter ner molekyler på ställen som gör att metaboliterna dvs halva molekyler som är ofta cancerframkallande. tex tobak är inte cancerframkallande om vi inte hade cyp 450. då förstår man vilken roll cyp 450 har effter som tobak blir cancerframkallande pga cyp450 som bryter ner den till cancerframkallande ämnen. Den faktan vi får gör vi inget med, och det är synd, vi bara lär oss mer om enzymets mekanism som kanke man kan dra nytta om måååååånga år. men jag berättar här gjärna om sådanna saker här på enkelt sätt om man vill veta. det är fasenerande med naturen.( ursäkta min stavning jag har dyslexi tror jag eller oxå all kurslitratur som är på engelska har gjort mig kass att skriva på svenska, samt lukten av äckliga lösningsmedel genom åren har löst upp många hjärn celler där språk centrat sitter)