Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Torvblock, Hur göra den roligare?
          krellus
          Inlägg 11-01-2008, 15:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Hej, jag och min fru gjorde ett sent höstprojekt och "skapade" några nya rabatter.
          Vi halverade torvblock på längden och gjorde en "gång" med hög kant av dessa.

Jag har aldrig använt mig av torvblock. Blir det automatiskt mossa(efter ett tag) eller bör man "sticka in"/plantera
          något även i blocken?

Ska man hellre satsa på lågväxande som hänger över och täcker kanten?

Tacksam för tips.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 11-01-2008, 20:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag gillar rhododendron så R. calostrotum ssp keleticum radicans är nog den lägsta rhoddis som finns. R. fastigiatum SBEC 0804 är låg och den härdigaste fastigiatum jag har provat. Ljung är underbart. Calluna, Erica, Bruckenthalia, Phyllodoce, Cassiope, Daboecia.
          Det finns olika storlekar på ljung så man kan välja. Lingon: den amerikanska varianten Minus som är låg och kompakt. Arcteria nana. Phylliopsis. Gaultheria. Gaylussacia. Tranbär. Vaccinium praestans. Vaccinium angustifolia. Det var lite exempel på vedartade växter. De flesta perenner går förvånansvärt bra i torvblock så det är bara att prova. Har du bra klimat så prova Pleione limprichtii. Shortia uniflora gillar jag. Soldanella är inte heller dum. Ramonda, Haberlea, Gentiana sino-ornata hybrider det finns massor. Jag har även hört folk som odlat Lewisia med framgång i torvblock. Har man växter som sprider sig i torvrabatten så brukar de växa ut i blocken. Frön gror också alltför bra i blocken. Det brukar dyka upp diverse små rhododendronplantor och ljungplantor lite överallt. Börjar du leta efter växter som kan trivas så finns det nog inget stopp. Det är bara att försöka.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-01-2008, 11:31
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 11-01-2008, 20:54) *
          Hej!
          Jag gillar rhododendron så R. calostrotum ssp keleticum radicans är nog den lägsta rhoddis som finns. R. fastigiatum SBEC 0804 är låg och den härdigaste fastigiatum jag har provat. Ljung är underbart. Calluna, Erica, Bruckenthalia, Phyllodoce, Cassiope, Daboecia.
          Det finns olika storlekar på ljung så man kan välja. Lingon: den amerikanska varianten Minus som är låg och kompakt. Arcteria nana. Phylliopsis. Gaultheria. Gaylussacia. Tranbär. Vaccinium praestans. Vaccinium angustifolia. Det var lite exempel på vedartade växter. De flesta perenner går förvånansvärt bra i torvblock så det är bara att prova. Har du bra klimat så prova Pleione limprichtii. Shortia uniflora gillar jag. Soldanella är inte heller dum. Ramonda, Haberlea, Gentiana sino-ornata hybrider det finns massor. Jag har även hört folk som odlat Lewisia med framgång i torvblock. Har man växter som sprider sig i torvrabatten så brukar de växa ut i blocken. Frön gror också alltför bra i blocken. Det brukar dyka upp diverse små rhododendronplantor och ljungplantor lite överallt. Börjar du leta efter växter som kan trivas så finns det nog inget stopp. Det är bara att försöka.
          MVH
          Jan Lindgren

Tack Jan

noterar dina växtförslag för att ta med mig när jag går på växtjakt i vår. Jag gissar att de småväxande Rhodona inte finns i vanliga plantskolor utan man får väl leta på växtmarknader...synd att du bor så långt borta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 15:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon