Hej!
Vilket bra förslag att dela med sig av ramsor, jag har nàgra själv:
durch, für, gegen, ohne, um = styr ackusativ (sjung dem som "Blinka lilla stjärna")
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen = styr antingen ackusativ eller dativ beroende pà rörelse eller befintlighet
aus, ausser, bei, gegenüber, mit, nach, seit, von, zu =styr dativ
Genitiv räknar jag inte upp, det kryllar av dem!
För att komma ihàg gitarrens strängar: En Häst Gàr Där Alldeles Ensam.
Vilka ord som har tvà M pà slutet: Lamm, Damm och Ramm.
Fiolens strängar är: Gustav, David, Anna och Erik.
Handlarlista kan man göra en historia av, kommer inte pà nàgon nu, men ungefär sà här:
Det var en gàng en fisk (fisk) som skulle gà till kiosken. Pà vägen dit började det snöa (tvättmedel) och han halkade i snön (tvàl, eller kanske banan). Han sàg en hare som blivit pàkörd (köttfärs), när han kom till kiosken sàg han att ett jättestort smörpaket hade krossat hela kiosken (smör) och tomaterna och gurkorna försökte rädda sig ut (tomater och gurka), men de sàg inget för löken hade krossats och tàrade deras ögon (lök) ...... och sà vidare.
Problemet är om man gör en för tràkig saga, dà kommer man inte ihàg den, det är bra om det är lite hemska saker som det med haren.
Om man har en mobiltelefon kan man skriva ett SMS som man sparar där viktiga saker stàr.
Till tentor brukar jag komma ihàg överskriften till nàgot och sà räknar jag hur mànga punkter det kommer under den och sà räknar jag upp sakerna tills jag har det rätta antalet. Det konstiga är att jag ofta kommer ihàg talen, men saknar ibland vad de innebar...
Minnet är bra, men kort!
Mvh, den ätliga.