CITAT (Jan Lindgren @ 15-01-2008, 22:01)

Hej!
Någon undrade hur jag värmer huset. Nu får jag skämmas. Vi har direktverkande el. Det ska snart bli ändring hoppas jag. Hålet till bergvärmen är borrat. Pengarna är hopsparade. Nu väntar jag bara på att rörmokaren ska få tid att fixa allt. Vi räknar med att det kommer att kosta ytterligare 250000 kr. Bergvärme eller ytjordvärme är det absolut bästa sättet att ta till vara på solvärmen. Värmepumparna ger 15 gånger mer energi än Sveriges ca 800 vindkraftverk.
MVH
Jan Lindgren
Du behöver inte skämmas alls över att ha direktverkande el i huset. Så är det ju med äldre hus, olja eller el som var billigt då. Dessutom är elvärme inte alls den värsta miljöboven eftersom så stor del av elen i Sverige inte produceras av fossila bränslen. Har man dessutom fjärrvärme minskar utsläppen ytterligare därför att fjärrvärmevärken i så hög grad nyttjar biobränslen.
Vi har också direktverkande el och en kakelugn som eldas i under vinterhalvåret. Eldning i kakelugn förorsakar koldioxidutsläpp men i förhållande till den minskade elåtgången kan jag iaf inte räkna ut vad som är mest miljövänligt. I vinter har vi sänkt inomhustemperaturen med ca en grad vilket minskar koldioxidutsläppen med ca 5%.
Det finns ingen anledning för någon att ha dåligt samvete för att vi varit miljöbovar. Alla har varit det , vi visste ju inget annat. För många år sedan hällde jag klorin i tvättmaskinen när jag tvättade vittvätt! Idag kan jag inte tänka mig något så oviktigt som att ha kritvit tvätt!
Men ju mer vi lär oss desto mer kan vi göra, våra val har betydelse!