|
Sydkraft erbjöd en kalkyl på hur jag skulle minska elförbrukningen i mitt hus. De kom fram till att jag gjorde det bättre än vad de kunde föreslå! Roligt! Då är jag ändå rätt generös med lyse, släcker inte i alla rum där jag inte vistas för så här ute i nattsvarta mörkret i skogen vill man faktiskt ha lite extra ljus. Däremot låter jag aldrig en apparat stå stand-by, stänger av allt med en knapp på grenurtaget (eller vad det heter), kör alltid diskmaskinen bara när den är full, liksom tvättmaskinen. Naturligtvis komposterar jag, sopbilen kommer en gång i månaden antingen jag vill eller inte. Övriga sopor tar vi med till tippen i sta´n när vi ändå åker dit och handlar. Mina värsta miljösynder är väl alla mina bilresor men det tänker jag inte ha dåligt samvete för så länge så många flyger både kors och tvärs över klotet. När det är dags att byta bil, blir det en riktig miljöbil, men någon acceptabel sådan finns inte ännu, så det får vänta ett tag till. Den jag har drar trots allt ganska lite 0,65 per mil. Köper också mycket kravmärkt mat och tänker på att det inte har transporterats för långt, köper svenskt om det finns att köpa.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|