Använder tygkassar och denna som rymmer massor men ändå går att bära bra!
ICA +Whyred påse
Slår av TV: n på knappen.
Andra apparater som brödrost, hårtork, micro drar jag alltid ur uttaget när de använts klart.
Inga lampor på om natten. Släcker ned om kvällen i de rum vi inte är. Lågenergilampor till viss del.
Tvätten hängs på sträck, ingen torktumlare.
Duschar, stänger av vattnet vid schamponering och intvålning.

Samma sak vid tandborstning och diskning tänker jag på att snåla med vattnet men det hör nog mer ihop med vattenbrist i brunnen att jag tänker på sånt.
Sopsorterar & komposterar allt. Sophämtning var 8:e vecka. Egen kompost ej varmisolerad = sommarbruk.
Säljer saker och kläder eller skickar till Röda Korset i stället för att slänga.
Åker alltid buss till stan (4 mil) för nöjesturer -shopping, frisören mm.
Cyklar ibland till jobbet på sommaren när det är ljust. Annars har vi varsin bil. Finns inga bussar här.
Vi brukar använda samma bil så blir det mindre tid i motorvärmare när det passar med skiften. Han kommer hem 6.40 jag far 6.45 eller jag kommer hem 21 då far han direkt. Jag kommer hem 13 han far 13.10 osv.
Sambon pendlar med MC:n när vädret tillåter. Klart bensinsnålast i våran motorpark.
Tilläggsisolerade vinden när vi flyttade in och fick 1:a elräkningen

, direktverk.el i vårt hus vi hyr.
Sätter för källarfönstren och badrumsfönstret med markisoleringsplattor på vintern. Skottar även upp snö runt grunden.
Försöker plocka ned och rengöra elelementen varje höst när de slås på och dammsuger ur dem så de funkar effektivt.
Köper lokal/närproducerat det som går. Mycket godare är det ju också. Bröd, kött, grönsaker, fisk, korv, pålägg. Köper ekomärkta kläder ibland, speciellt om jag ska ge bort dem i present.
Kaffet får gärna vara krav och rättvisemärkt. Toapappret/hushållspappret måste vara hårt packat på rullarna och gärna såna som är "ihopplattade" inne i förpackningen.
Ingen dagstidning, ska avtacka oss reklamen också bara vi kommer på hur vi ska göra på postlådan. Timers till motorvärmarna. Mirakeltrasor framför starka rengöringsmedel. Håller ca 19-20 grader inne. Säger bort småpåsar inne på butiker.
Detta borde väl jämna ut vår bensinslukande leksak: skotern,
för att inte tala om våra halogenspottar, min törstiga bil, veteranmopeden, åkgräsklipparen, snöslungan...
Redigerat av estet: 18-01-2008, 02:40