Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Men hur är det nu med pelargonerna?, Pelargon väckning
          *16 kvm stor bal...
          Inlägg 06-02-2004, 16:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 2 563

Hej!
          Nu har jag fått så många anvisningar på hur man ska väcka upp pelargonerna så jag blir snurrig.....

Vissa verkar klippa ner och plantera om nu, andra väntar.

Jag bor i haninge, typ 20 min från sthlm.

Har en stor balkong dock ej inglasad och ingen egentlig plats för blommorna inne.

Nu står pelargonerna på shurgard ( jag vet att det är förbjudet, men vad ska man göra när det inte finns nån plats?? )

Dom har stått där sen i november. Och jag glömde faktiskt bort dom... ( aj aj )
          Så första vattningen dom fick var i måndags. ( pytte pytte lite )

Pojkvännen har varit där och sa att dom växte som sjutton tydligen. Men nu när vi var där såg dom lite döa ut... Men det ska dom väl göra.

Hur ska jag göra nu med pelargonerna?

Ska jag plantera om, klippa ner och börja vattna nu. Eller ska jag vänta?

Hur mycket ska jag klippa ner dom?

Och allt annat som jag kan tänkas behöva tänka på tas tacksamt emot!!

Mvh G

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 13-02-2004, 08:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Hej där, du med den stora balkongen!
          Har du plats i lägenheten för en bordsskiva på några bockar? Eller en golvyta som du kan avvara?
          Titta i mitt album 'Sommar 2003' där har jag på ett bord ställt två små trälådor på högkant och på dom placerat en lysrörsarmatur. Sen har jag en timer som slår på ljuset på morgonen och slår av på kvällen. Här under belysningen (kalla lysrör!) har de blommor, som inte fick rum i fönsterna, stått nu i vinter. Istället för trälådor kan man ta tegelstenar, kartonger, träklabbar eller nåt annat som kommer upp ca 40-50 cm och har man inget bord så duger det att ställa på golvet också! Och så kan du skicka ut pojkvännen att jaga upp en begagnad lysrörsramp, som det brukar finnas massor på avfallsstationerna.
          Sen har jag en annan variant också. På en gammal, uttjänt kaninbur har jag lagt en lysrörsramp (tagit bort plastkåpan) och ställt in krukväxterna i buren - finns bild på den också.
          När det blir lite varmare ute kan du göra ett litet tält av bubbelplast och flytta ut dina krukor på balkongen.
          Om du hämtar hem dina pelargoner, så plantera om dom och klipp ner till ca 4-5 cm och ställer dom under lysrör så har du knubbiga, fina växter till våren!

/Gunvor smile.gif

--------------------
          user posted image

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon