CITAT (Wilmer @ 24-01-2008, 09:58)

Vad är detta?
Jag ska för övrigt gå ner i vikt också, vet inte var de kom ifrån, kilona, men bort ska de
Jag ska se till att rida hästen ordentligt och kombinera med promenader. Jag har ett pajjat knä, inget springande mer tyvärr. Äter inte godis, men får tänka på att inte äta så mycket smörgås, det är nog min stötesten (Lättvindigt

).
Wilma
LCHF står för låg kolhydrat hög fett. Alltså äter man mycket fett och lite kolhydrater.
Ganska kontroversiell metod fortfarande... Har redan fått höra att "så där kan man ju inte äta!!!" Det är den metoden som nu blivit accepterad av socialstyrelsen.
Bra för diabetiker typ 2, min man ligger strax över gränsen på sitt sockervärde, i mars blir det nya prover och då får man se om han blir bättre av denna kost.
GI är inte riktigt samma sak för där äter man kolhydrater, men långsamma sådana och kollar GIvärdet, medan med LCHF äter man bara sådant som har kolhydratsinnehåll på max 5g/100g. (oj vad jag lärt mig senaste dagarna!

)
Nu kör jag ganska hårt på regeln, fast jag äter nog för mycket grönsaker men det bryr jag mig inte om...
Jag vet att GI passar mig så om jag tycker att detta inte funkar i längden går jag över till GI.
Finns mycket att läsa på nätet om detta. Här är en sida med mycket info och ett forum för den som är nyfiken.
Kolhydrater i fokus