CITAT (Markus_H @ 24-01-2008, 12:57)

Har någon tips om hur man bryter sådana dåliga vanor och står emot tuggbehovet ? Man borde ju försöka ersätta småätandet med något nyttigare

?
Det där är ju jättesvårt. Om jag är sugen på choklad och äter en morot, så är jag fortfarande sugen på choklad när moroten är slut...
Mina förslag som kommer här är från min utgångspunkt och mina tankar. Något annat råd kan jag ju inte ge.
Jag tror ett knep kan vara att hitta nyttigare alternativ av samma smak. Om du klarar av choklad med hög kakaohalt (alla gillar ju inte det) är det ett bra alternativ. Kakaohalten ska vara minst 70%. Fördelen med så hög kakaohalt är att jag äter en eller två bitar, sen är jag nöjd.
Vad gäller chips, så är det ju både salt och fett. Om du tål och gillar nötter kan du torrosta egna nötblandningar med mineral- eller örtsalt i ugnen. Nötter är också fett, men det är BRA fetter och mycket fibrer. Med mineral- och örtsalt får du i dig lite mindre natrium som inte är så bra i stora mängder.
Ofta när man är sugen på något gott är det förtäckt törst! Ibland kan det hjälpa att ta ett stort glas vatten med eller utan smaksättning, och kanske bryta det man sysslar med precis då när man blir sugen. Kanske sätta på en kopp kaffe, eller vattna blommorna eller något. För mig är det så att när jag blir sugen på något är det för att jag är sysslolös eller sitter och tittar på TV.
Jag tycker det är jättegott med grönsaksdippa! Det är ju lite meckigt att skära och hacka en massa grönsaker, men gör man det och fixar ett par smala dipsåser, så kan man frossa rejält! Och ATT du får tugga.
Testa och se om det funkar! Lycka till! Och hälsa Linus från mig. Han kan ju hjälpa dig skära grönsaker...
Redigerat av lottapotta: 25-01-2008, 10:40