Om det var hybrider du odlade förra året så finns det risk för att avkomman inte blir helt lik (men ofta blir det något snarlikt), var det inga hybrider så brukar man ofta få en likadan avkomma tomatern brukar ofta pollinera sig själv och då blir det ingen blandning av gener men visst ibland kan det ske en korsning och då får man någon ny sort.
Du behöver inte ha något ljus varke till tomat eller chilisådderna innan det har kommit upp små plantor.
Och Kumato får jag tyvärr tala om är en hybrid från Syngenta som inte är fröäkta och som förädlaren håller hårt i de har inte släppt frön på marknaden till allmänheten, men jag har sett att en del säljer Kumatofrön på tradera och liknande som jag förmodar de flockat ut ur en frukt själva, och troligtvis får man något som är snarlika men man kan aldrig vara helt säker. (Och om någon skulle ha kommit över äkta frön direkt från Syngenta, men det är inte troligt så är det olagligt att handla med frön/plantor som det finns patent på ifall man inte är en personen som har betalat för att få odla den växten)
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-01-2008, 11:21
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|