CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2008, 17:53)

Inte lätt att ge ett svar, framför allt inte ett klart ja eller nej. Jag bor i närheten av ett hem för handikappade och ser ibland när personalen är ute och luftar dom. Jag blir beklämd av en del och börjar fundera på om detta är människovärde att hålla dom vid liv. Det är ju så att fick dom inte ständig passning och omvårdnad skulle dom snart dö. Är det vettigt att hålla igång livet på ett multihandikappat barn bara för att det sen ändå skall dö i förtid? Eller är det istället tvärtom mycket vettigt?
En del fattar egna beslut. Det var en vårdare på ett äldreboende nånstans i Skåne som tyckte synd om dom gamla och matade dom med något decinfektionsmedel. Det var många som dog innan han blev avslöjad, en av dom var fö en fd man till en moster.
Håller inte med dig när det gäller de multihandikappade. När ska man ta beslutet ? En del föds med dessa handikapp , en del av oss blir multihandikappade p g a olyckshändelser eller sjukdomar.
Har en kompis med ett barn som är reumatiker. Det hela började när han var två år , han är 35 nu , och han har bara blivit mer och mer handikappad vartefter åren gått. Han måste ha en personlig assistent som hjälper honom . När ska vi andra ta beslutet att han inte ska få vara med längre?
Han har gått igenom perioder med djup depression men har hittills tagit sig upp ur de djupa mörka " hålorna". Om han under en sådan depression vill avluta sitt liv , ska vi ställa medel till hans förfogande? Ska vi avgöra att denna depression inte går att bota ?
Som frågan ställdes i undersökningen " ska vi ha dödshjälp för gravt handikappade" så svarade jag nej. Som jag uppfattade den så skulle de " friska " ( hur man nu ska definiera det?) fatta beslutet och bestämma om de har rätt att leva eller inte.
Om den strömningen finns i samhället tycker jag att det är skrämmande.