Det finns en dokumentär om en kille som bröt nacken och bara kunde blinka efter det. Han ville dö och fick göra det efter ett par år. Han ansåg att han inte hade någon människovärde längre med de skador han hade. Minns inte riktigt vad okumentären hette, men har för mig att han hette Johan eller något likande. Visades på tv för något år sedan. Innan jag såg den var jag emot all form av dödshjälp, efter det så blev jag kluven.
Edit: googlade fram att dokumentären heter "Jocke hette Sussis man".
Jocke hette Sussis man
I sex år låg Joakim Alpgård totalförlamad efter att ha kraschat med sin bil. I sex år kämpade han mot myndigheter för att få leva ett värdigt liv.
Hösten 2003 gjorde Tom Alandh en film om hans kamp. Två år senare åkte Joakim Alpgård till en klinik i Schweiz för att få hjälp att ta sitt liv. Innan dess bad han Tom Alandh att berätta hans historia till slut.
Dokumentären följs upp av ett samtal "Döden - en rättighet". I Sverige kan en läkare som ger aktiv dödshjälp dömas för mord eller dråp. I Storbritannien kan en sådan handling medföra 14 års fängelse, medan andra länder som Schweiz, Belgien och Holland har legaliserat dödshjälp under vissa omständigheter.
Visades januari 2006.
Redigerat av Anma: 27-01-2008, 23:31
|