CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 01:06)

Jovisst men var kommer den här frågan ifrån? Som ni säkert redan märkt så är jag stark motståndare till sådana tankar som förekom på 30 -talet. Har dessa idéer kommit från deras efterföljare , de finns i dag det vet vi , eller har de kommit från handikapporganistioner fast frågan ställdes på fel sätt i undersökningen? Det kan ju vara så att det finns gravt handikappade , precis som Jocke , som vill ha dödshjälp .
Någon/ något ? måste inte ha beställt undersökningen, man undersöker säkert flera frågor helt förutsättningslöst. jag fick själv delta i en oppinionsundersökning för ett tag sedan och de frågade om precis ALLT, allt från vilken ost jag åt till vilka tidningar jag läste, vilket parti jag röstar på, vilka tv kanaler jag ser, vilken religion jag har mm. mm... Tror inställningen till dödshjälp kan vara intressant att undersöka precis som dödsstraff, EU EMU, kärnkraft, Nato, homoäktenskap etc för det ger en bild av hur attityder ändras över tiden. Det är ju tillåtet i vissa EU-länder idag och debatten blossar upp med jämna mellanrum så det är nog inget konstigt i det.