CITAT (Cacki @ 28-01-2008, 19:09)

Visst är det så mamamaggan! Snart har vi målat in oss i ett hörn.
Fast jag tror inte riktigt att jämförelsen med vaccin håller i det här fallet. Det är ju inte på något sätt samma sak.
Det är ju överanvändningen av antibiotika som gjort relativt oförargliga bakterier multiresistenta och det kan man inte vaccinera bort.
Självklart finns det sjukdomstillstånd som motiverar antibiotikaanvändning men knappast "en talle i näsan".
Sedan är ju folk dumma nog att så fort man börjar känna sej bättre så avbryter man kuren och bakterierna har fått sin"vaccinering" och blir resistenta till nästa gång de utsätts för den sortens antibiotika. Inte hjälper det heller att säga att "jag har bara använt a.b. 2 gånger i mitt liv innan så för mej är det ingen fara. Behövs inte för det har andra gjort åt dej och dina bakterier har redan blivit "vaccinerade".
Nej jag menade inte att vi kan vaccinera bort saker utan ville visa på att det kan gå snett om man generellt tar bort skydd och tror att det ska gå bra i alla fall.
För en del kanske just en " talle i näsan" är allvarligt , de kanske blir väldigt dåliga om de väntar för länge innan de får medicin .Vi kan också få ett scenario där folk inte går till läkaren fast de skulle behöva alltmedan de går omkring och är rena smitthärden. De resonerar som så att jag får ändå inget för min sjukdom så det är meningslöst.
Det finns något som jag reagerar på idag och det är att läkare ibland skriver ut någon sorts antibiotika som de tror ska ta bort just de bakterierna som du har utan att veta om det är den rätta sorten.
Hur vi ska komma åt detta problem har väl inte jag lösningen på men gillar inte att man generalliserar och tar bort antibiotikan för alla , även de som behöver den för vad som andra kan tycka är nog så bagatellartat. Att vi är olika gäller även hur vi reagerar på bakterier.
Redigerat av mamamaggan: 28-01-2008, 19:42