CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 19:41)

Hur vi ska komma åt detta problem har väl inte jag lösningen på men gillar inte att man generalliserar och tar bort antibiotikan för alla , även de som behöver den för vad som andra kan tycka är nog så bagatellartat. Att vi är olika gäller även hur vi reagerar på bakterier.
Vet du, jag tror att vi har pratat lite förbi varann. Håller till 100% med dej att man inte får låsa sej så att man inte behandlar alla individuellt. Vad jag förstått av vad som sagts i media nu, är att användningen ökar och detta förmodligen beroende på att folk kräver att få det utskrivet i tid och otid eftersom dom inte ser sej ha möjlighet att vara hemma från jobbet.
Men jag tror att det behövs lite "skrivna" regler att sticka under näsan på människor som bara
kräver att få antibiotika utskrivet utan att det finns motivation.
Jag kanske är blåögd, men jag litar faktiskt tillräckligt mycket på läkarkåren för att tro att det bästa är att låta dem bedöma vad som är rätt.
anna_rispan! Inget antibiotika ska väl förbjudas? Det är bara användandet av det som måste ändras.
Och att det slarvas har säkert med ekonomi att göra. En odling är dyr, en resistensbestämning är ännu dyrare....