CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 20:07)

Var kommer den infon från då att det inte ska skrivas ut vid lättare sjukdomar.
Jag har bara citerat från ekots hemsida och det vet vi ju hur svårt det är formulera sig och citatet kommer i från en muntlig intervju. Vill man veta mer kan man kanske hitta nån slags rapport från det där STRAMA.
Alltså tror jag inte att det är en massa regler som är akuella. Mer att upplysa och informera och se till att läkare tar prover. men det är min teori.
Cacki. nej precis. det var det jag undrade hur det helt plötsligt blev en sådan rädsla för en massa regler som skulle sätta de som behöver utan medicin.
Jag rekommenderar att man lyssnar på nyhetessändningen som steg ett. Där nämsn inget om stramare regler. bara att de har sett ökning.
Har hittat det som jag hängde upp mig på , detta citat som du har i ett av dina inlägg.
" Jag tror att både vanliga doktorer och allmänheten inte har helt klart för sig vilka marginella effekter antibiotika har på de här vanliga infektionerna. Har vi svårt sjuka patienter, har antibiotika dramatiska effekter och kan vara livräddande. Men effekterna på bihåleinflammation, öroninflammation på barn, luftrörskatarr. De är väldigt marginella. De handlar om att man tjänat någon dag eller två, jämfört med att det tar slut av sig självt. ( Christer Norman distriktsläkare och aktiv i antibiotikanätverket Strama) "
Och jag har inte sagt att det finns ett regelverk utan att jag inte vill ha ett regelverk men är rädd för att det kan bli så.