Jajamän, man gör uppbyggnadsbeskärning som vanligt.
Ympar man på så unga träd som 3-åriga träd blir krongrenarna av olika sorter, dvs de grova grenar som bär upp hela kronan sedan. Det blir ett familjeträd, med de för- och nackdelar ett sådant har.
Fördelarna är ju att det är roligt att ha olika sorters äpplen i träden som dessutom mognar olika tid om man väljer sommar, höst- och vintersorter.
Personligen tycker jag att nackdelarna är fler: Inga sorter växer lika starkt och när detta sker med grundstrukturen, krongrenarna, i trädet blir det alltför ofta (nästan alltid) ett obalanserat träd. De växer också på olika sätt; vissa sorter skjuter grenar uppåt en längre tid medan andra skjuter mer horisontellt eller slingrigt (som Åkerö). Vissa ger sidogrenar med 50 cm avstånd från varandra som man lätt kan göra olika grenvåningar av, medan andra gör det tätare eller glesare.
Träden blir svåra att beskära även för en van beskärare, och dessutom närapå omöjliga att få viktmässig balans i.
En annan nackdel med ympning av det som ska bilda hundratals fruktgrenar i trädet så småningom är att alla sorter är olika mottagliga för sjukdomar. När de sitter i samma träd smittar de gärna de andra som är mindre motståndskraftiga. Jag har sett sorter som sällan får skorv t ex få det i familjeträd. Att skära bort sjuka grenar i ett träd som ympas senare är inga problem, men har man ympat tidigt i trädet är det ju en hel krongren man skär bort.
Jag kommer alltför ofta till trädägare med familjeträd som äntligen växt upp och skulle kunna ge frukt, men som inte har någon framtid kvar. Inte sällan har ena delen konkurrerats ut av de andra och dött, de övriga varit svåra att beskära och därför har total obalans samtidigt som alla frukter blir sjuka.
Ett lyckat vuxet familjeträd har jag sett under mina beskärningsår. Det är planterat på 1930-talet och beskuret med kunskap sedan starten. Trädet har härlig form och ägarna tycker om det trots att det blommar lite futtigt med en blomning på ena delen först, andra sedan och tredje sist.
--------------------
|