CITAT (anna_rispan @ 29-01-2008, 13:31)

För samhället bör det ju bli billigare med prov än att folk köper medicin som förmodligen är subventionerad.
Slarvar läkare så man lider finns det väl redan nu möjligheter att anmäla?
Men så undrar jag hur läkarna tänker när de skriver ut medicin utan att ha tagit prov? Det är ju människor vi snackar om och vem betalar pengar för att laga en hel förgasare på bilen som exempel?!
Tillägg 1522: Apropå den som blivit felbehandlad eller inte behandlad. Det lät som att det berodde på utebliven provtagning. Det tar jag som att läkare verkligen borde skärpa till sig och ta prover. De bör ju vara glada för att tekniken och vetenskapen tagit dem så långt istället för att bara gå på en persons beskrivnigar av sjukdomssymptom och hur det låter när de knackar på revben osv.
Jo visst kan man anmäla , om man orkar, men det gör ju inte att du som patient blir frisk.
Det finns en " bortre gräns " för vad provtagningar får kosta också. Min man , som har varit sjukskriven i snart ett år , har man inte tagit en del prover på därför att de är så dyra. Vad det kostar samhället , och honom både i pengar och lidande , sk-ter man högaktningsfullt i . Han har fått en knäprotes inopererad , dras med feber upp mot 38.5 och är trött trött trött. Den infektionsläkare som vi träffade, efter att ha fått remiss dit , nästan kastade ut oss när vi ville diskutera och försöka komma fram till en lösning. Han sa bara att det var ju synd för dig att du råkat ut för komplikationer, hej då!
Att ta prov utöver de vanliga ,har vi fått höra från flera läkare , kostar för mycket. Ett tag innan operationen var vi i Sydafrika och vi har frågat oss om han kanske redan där blev " smittad " av något men att ta sådana prover kostar alltså för mycket.