|
Usch, sådant där kan vara jobbigt, men det viktigaste är kommunikation, kommunikation och åter kommunikation.
Det kan ju faktiskt vara så att folk planterar saker som de inte inser spridningen på. En vänlig fråga över staketet om ifall de vet hur till exempel parkslide sprider sig och ett tips om att gräva ner en kant runt, kanske är lämpligt. När det gäller aspen är det ju rotskott det handlar om och då skulle jag nog lägga energi på att faktiskt gräva ner en kant mot min sida. Man kan ju varken kräva att de ska ta bort trädet/träden eller hålla efter det kom kryper in på min tomt.
Själv har jag grannar som inte håller efter ogräset utanför sin häck (remsan vid vägen). Den är full av de värsta ogräs som finns - inte minst kirskål som får gå i frö hela tiden. Fröna blåser ju över gatan till oss hela tiden. Det känns jobbigt när man jobbar hårt för att hålla efter sitt eget ogräs. Dessutom gjorde de en utrensning av döda grenar och plantor i sin häck i våras. Allt de rensade ur lade dem på foten/fästet till den 30-skylt som står precis utanför deras tomt. Sedan dess möts alla som svänger in på vår gata av en 30-skylt med en stor, ful pinnhög. Har onda tankar om att gå dit någon gång när de inte är hemma och sparka ner allting på deras tomt igen.
Kakaduan
|