CITAT (renate @ 29-01-2008, 17:41)

Det är en halv vetenskap att handlar livsmedel idag.Jag äter ingen speciell diet men vill ha så rena råvaror som möjligt.Köper ytterst sällan ferdigmat,en pizza ibland.Gör all mat själv.Men står och kollar varenda förpackning efter konserverings medel gör jag nog inte.Sötningsmedel undviker jag.Förstår inte varför folk lägger sötningspiller i sitt kaffe eller te,det är väl hälsosamer med en sked honung eller tom en bit socker.
Jag har börjat köpa råsocker - både strö o i bitar - vet inte varför, har fått för mig att det är mindre onyttigt - i alla fall är det mycket dyrare vilket resulterar i att jag snålar med det!!
CITAT (mamamaggan @ 30-01-2008, 12:34)

Nej inte jag heller. Såg ett program på TV i höstas där en kvinnlig professor propagerade för att vi skulle t ex koka vår saft och sylt själva för då vet vi hur mycket socker som finns i . Dessutom kunde vi utan vidare halvera den sockermängd som står i gamla recept , saften och sylten håller sig ändå. Hon pratade också om att många i dag låter sina barn dricka läsk men inte saft för det var så mycket socker i saften !

Jag lättsockrar all sylt o mos o lgger det i små burkar i frysen - finns även ett par plastflaskor med saft i frysen!