Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Borrelia hos döda
          Solstorm
          Inlägg 31-01-2008, 00:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Finns så många kunniga personer här på forumet. Därför tar jag upp något jag kom att tänka på.
          Läste att man har funnit borrelia i hjärnan hos döda människor som har haft altzeimers. Tanken slog mig, testar man borrelia vid organdonation?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 31-01-2008, 17:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Här tas inte heller boreliatest vid demensutredning och då bor vi ändå i ett av boreliaområdena!

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 31-01-2008, 22:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (MariaS @ 31-01-2008, 17:49) *
          Här tas inte heller boreliatest vid demensutredning och då bor vi ändå i ett av boreliaområdena!

Hur vet du det? Det ska ingå i varje demensutredning, det finns konsensus på det!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-01-2008, 23:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Lilla Birka @ 31-01-2008, 22:36) *
          Hur vet du det? Det ska ingå i varje demensutredning, det finns konsensus på det!

Har arbetat inom den kommunala vården. En demensutredning här, är ganska godtycklig i vår kommun. Har man rika anhöriga, görs det mer än om det är en stackars "besvärlig" åldring, som direkt stämplas som dement "med trolig prognos. Viss utredning har skett". Detta kan man läsa i allt för många journaler!

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 01-02-2008, 18:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (MariaS @ 31-01-2008, 23:09) *
          Har arbetat inom den kommunala vården. En demensutredning här, är ganska godtycklig i vår kommun. Har man rika anhöriga, görs det mer än om det är en stackars "besvärlig" åldring, som direkt stämplas som dement "med trolig prognos. Viss utredning har skett". Detta kan man läsa i allt för många journaler!

Nu är det ju så att en demensutredning görs endera på vårdcentral eller på geriatrisk mottagning och journalen följer inte med till den kommunala vården. De "journaler" som finns i den kommunala vården är på intet sätt heltäckande. Dessutom är det ju så att man inte får läsa riktiga journaler om man inte är sjuksköterska eller läkare som har med patientens vård att göra.
          Jag har arbetat såväl inom landsting som kommun med äldrevård och demenssjuka och mycket ofta har det hänt och händer fortfarande på de få timmar jag jobbar, att jag får tala med anhöriga som inte har den minsta aning om vilka prover som är tagna eller vilka undersökningar som är gjorda.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon