Handen på hjärtat - hur skulle ni gjort? Avdraget finns ju där att få, och dum vore man väl om man inte utnyttjade det? De kan ju ha haft någon som klippte gräset, grävde i trädgården eller skurade mattor, vad vet vi? Inte för att jag är någon vän av Göran Persson, han har ofta gjort sig känd för att åka snålskjuts på andra. Jag har faktiskt ett tidningsurklipp om detta:
ÄROFULLA TJÄNSTER
Jo, en gång så kom jag när han, denne höge ämbetsman, och jag vederfors den äran att få hjälpa till minsann.
Ämbetsmannen sakna´ pengar, "glömt" sin plånbok hade han. Då är bar med flinka drängar, som behändigt hjälpa kan.
Det har spritts på ryktets vägar att den höge då och då smärre summor låna plägar, varför kan man ej förstå.
Har jag fått min slant tillbaka? Nej, det har jag inte än. Jag förväntas den försaka som en skänk från vän till vän.
Såsom jag bedömer är han sådan, att han tycker jag, nöja kan mig blott med äran att få hjälpa till ett tag.
Folk av höga digniteter kan ock de ha en skavank. Denna form av egenheter gör att jag ibland är pank.
Undertecknat Charles som är en känd insändare i KatrineholmsKuriren, skriver på vers om det mesta och oftast med en riktigt giftig penna!
Det här urklippet är några år gammalt, har haft det under perioder på min anslagstavla.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|