När man ska så har ju att göra mer med hur man kan ta hand om det som gror ? heleborus som jag låter stå från det jag får dem till våren sås ju i augusti -övrigra från senast 1 januari o framåt -stora varmgroende perenner senare än de små som ska kylas först och har lång uttvecklingstid -bienner som stockros och digitalis sist .. först nån gång i april
Gror lätt i varm miljö -+ 18 inom 2v. Växten är lättodlad även i kallt klimat. Självsår sig lagom mycket för överlevnad på samma plats. Finns även en röd variant. Somliga av moderplantorna överlever också troligtvis. Vill ha väldränerad jord men fuktigt -klarar sol/halvskugga./ mina ant ..
gentiana purpurea -så varmt men när?NU
g. semptemfida NU varmt
g. verda ?? Ska det inte vara
verna ?I så fall varmt ,ga 3 hjälper så nu
allla ska sås ytligt ljusgroende/beroende och alla växer olidligt sakta till en början .

lilium lancifolium bulbiller så varmt ställ ut krukan i vår
Lathraea squamaria:
Vätteros finns i södra och mellersta Sverige upp till Dalarna och Gästrikland. Den är inte så vanlig och växer på mullrika marker, ofta i hässlen, och kan parasitera på flera arter av lövträd. Vanligen är det hassel (Corylus avellana), klibbal (Alnus glutinosa) eller asp (Populus tremula) som fungerar som värdväxter för vätteros, parasitväxter brukar inte vara så lätta att få igång -Har du tillgång till lövkompost av hassel, al eller liknande är det nog i den du ska så -eller testa ute invid dessa arter