CITAT (Eva 33c @ 02-02-2008, 23:50)

Frysen är dessvärre ingen bra idé, det blir alldeles för snabb temperatursänkning. Att lägga
torra frön i frysen i sin påse har heller ingen effekt på att bryta frövilan. Tvärtom tillämpas frystemperaturer under kontrollerade former när man sparar fröer i genbanker, med syftet att de ska bevaras utan att gro.
För att "väcka" fröer som behöver "vinter" sår man dem i fuktig jord så de kan suga åt sig vatten, sen ska de stå kallt. Ofta är det inte de låga temperaturerna i sig som är tricket utan just växlingarna i temperaturer mellan kanske -4 och +4 grader. Alltså en signal om att våren kommit. Fast det är lite olika på olika sorter, så det bästa är egentligen att placera sådderna utomhus. Ute gör det inget om temperaturerna sjunker, för det går aldrig så fort som om man ställer in något i frysen. Alternaitvet annars är kylen och inte frysen.
Så ta ut dina frön ur frysen och så dem, och ställ de sedan utomhus, är mitt råd.

Okej, då blir det ut ur frysen idag, ner i fuktigt jord, ska de då ut på en gång, och hur länge ska de stå ute innan jag kan ta in dem? Fryser de inte sönder om de ställs ut när det är kallt? (bor i umeå), nu senaste tiden har vi väl inte haft ,mer än -10, men kan ju blir kallare också.
Vansinne, vad har jag gett mig in på..... *mutter*
det är Gentiana acaulis som jag ska försöka odla upp så.