Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är rätt egentligen?, Är någon skyldig som är friad?
          Bettson
          Inlägg 03-02-2008, 11:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=398815

Kollade på den här länken. Chefen miste jobbet pga av mutanklagelser om 2 122 kr. Han blir friad i domstol men får ändå inte tillbaka jobbet.

Tvivlar inte ett ögonblick på att det fanns mutade chefer, men om det regnar på prästen så stänker det på klockaren uppenbarligen.

Vem skulle riskera hela sin tillvaro för att ta en muta om 2 122 kr. Vad består den av? Under hur lång tid. Och är den verkligen en muta eftersom han är friad i domstol. Frågetecknen kan vara många. Och var går gränsen för en muta?

Kan det vara en sk produktinformation med vinprovning på närbelget hotell. Går lätt upp i den summan om det är ett event för ca 30 personer med vinprovning och middag. Å andra sidan så tillhör väl produktinformationer jobbet. Många firmor gör events med tillhörande middag efteråt som tack för att personen kom på sin fritid. Det kan gälla byggplåt, färg eller vad som helst. UNdrar hur många mutade personer det finns i Sverige då?

Eller julgåvor om 300 kr under två år + två affärsluncher + en sommarpryl i posten tilll semestern som du kanske inte ens en gång fick eller ställde ut i personalrummet.

Verkar lite märkligt att dra folk inför domstol för 2 122 kr och slå sönder hela deras tillvaro även om jag är en person som verkligen tycker att ärlighet varar längst.

Kanske gick man så hårt fram för att chefen i Systembolaget var statsministerfru, så att ingen skugga skulle falla på henne.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-02-2008, 12:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Arbetsgivaren kan sparka vem de vill. Det enda lagen säger är att det kostar lite pengar. Många tror att arbetstagarna har rättigheter men det upptäcker man snabbt att vi inte har vid en konflikt med arbetsgivaren. Många fackliga företrädare råkar illa ut. Lägre lönepåslag, sämre arbetsvillkor osv. Själv fick jag lägre lönepåslag på grund av att min chef ansåg att jag inte såg möjligheterna i arbetsgivarens förslag. Då var jag facklig förhandlare och huvudskyddsombud. Jag erbjöds så småningom en liten summa pengar om jag sa upp mig. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Pengarna räckte till lite växter och jag var gammal nog att sluta lönearbeta.
          Det går ju an om man är gammal men hur är det för någon yngre? Vågar någon protestera mot missförhållanden på jobbet?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 03-02-2008, 14:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Jan Lindgren @ 03-02-2008, 12:11) *
          Hej!
          Arbetsgivaren kan sparka vem de vill. Det enda lagen säger är att det kostar lite pengar. Många tror att arbetstagarna har rättigheter men det upptäcker man snabbt att vi inte har vid en konflikt med arbetsgivaren. Många fackliga företrädare råkar illa ut. Lägre lönepåslag, sämre arbetsvillkor osv. Själv fick jag lägre lönepåslag på grund av att min chef ansåg att jag inte såg möjligheterna i arbetsgivarens förslag. Då var jag facklig förhandlare och huvudskyddsombud. Jag erbjöds så småningom en liten summa pengar om jag sa upp mig. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Pengarna räckte till lite växter och jag var gammal nog att sluta lönearbeta.
          Det går ju an om man är gammal men hur är det för någon yngre? Vågar någon protestera mot missförhållanden på jobbet?
          MVH
          Jan Lindgren

CITAT
          Många tror att arbetstagarna har rättigheter men det upptäcker man snabbt att vi inte har vid en konflikt med arbetsgivaren

Jag håller med dig till 94,5% , men att vi inte har rättigheter!!!! NÄÄÄÄÄ .. Självklart har vi rättigheter och ganska stora (jämfört med många andra länder) Semester!! Reglerad arbetstid, hyfsade minimilöner, skyddsombud!!!! m.m.

(Däremot blev jag nyfiken på hur du lever nu- "slutat lönearbeta"- )

Bettson:
          364 000:- är inte fy skam...
          Och OM jag hade gjort mig omöjlig, oavsett VEMS fel, hur roligt är det då att fortsätta...
          men visst... det är aldrig kul att bli sparkad.

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-02-2008, 14:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (gammelnalle @ 03-02-2008, 14:42) *
          [/size]

Jag håller med dig till 94,5% , men att vi inte har rättigheter!!!! NÄÄÄÄÄ .. Självklart har vi rättigheter och ganska stora (jämfört med många andra länder) Semester!! Reglerad arbetstid, hyfsade minimilöner, skyddsombud!!!! m.m.

(Däremot blev jag nyfiken på hur du lever nu- "slutat lönearbeta"- )
          Bettson:
          364 000:- är inte fy skam...
          Och OM jag hade gjort mig omöjlig, oavsett VEMS fel, hur roligt är det då att fortsätta...
          men visst... det är aldrig kul att bli sparkad.

Men nalle det är en årslön. och karlen har fått sparken. Om nu domstolen ansåg honom oskyldig varför ska han då mista sitt jobb. Jag förstår karlen som känner sig kränt ifall han är skyldig. Och han ska väl komma vidare också.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 23:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon