CITAT (Gita @ 03-02-2008, 11:36)

Jag kan inte reglerna som gäller riktigt, men vet att det är väldigt strikt reglerat när det gäller muta eller bestickning till anställda inom stat, landsting och kommun, och generösare regler för privat näringsliv. Och jag tycker att det är alldeles riktigt att det är så.
Gita
Gita, reglerna för muta/bestickning är en lag och den gäller alla anställda oavsett var. Gåvor för 300:- är gränsen. Alla revisorer är numera uppmärksamma på detta.
Jan Lindgren: Du har helt rätt! Vi har som anställda inte riktigt så stora rättigheter som många tror. Det är betydligt lättare att göra sig av med personal här i Sverige än utomlands! Vi har inga lagstadagde minimilöner. Kollektivavtalen är "dispositiva" - sätter det inom citationstecken för det rör sig inte om en lag utan om ett avtal. Avtal kan brytas när andan faller på.
Och ja, jag har sett att fackliga företrädare har misshandlats vad gäller lön. "H*n bidrar inte till verksamheten" - jo, jag har hört det sägas exakt så! Det är ett effektivt sätt att strypa facket, åtminstone på tjänstemannasidan. Gissa varför det finns så få frivilliga aktiva Unionister (Sif + Htf heter så numera)!
Och som du säger, det är betydligt lättare att få till ändringar i tex en verkstad om du kan peka på mätbara siffror än i en kontorslokal där någon håller på att frysa fötterna av sig. Av någon anledning tillmäts kontorsslavar inte någon större betydele/uppmärksamhet. Vårt fack har inte gjort sig tillräckligt mäktigt!
Du gjorde helt rätt som tog erbjudandet om tidig avgång!