Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 4 285
Jag odlar basilika i köksfönstret. Det går hur bra som helst. Köpte en vanlig kruka på ICA och planterade om den i en större kruka med vanlig blomjord. Nu är den inne på sitt andra år, ger rikligt med basilika och har till och med klarat en flytt. Krukan står i söderfönster och trivs bra. Det enda jag måste hålla i minnet är att vattna den lite oftare än de andra växterna så att den inte torkar ut. Det har den i och för sig klarat det också men den såg inte så glad ut då.
Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891
CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:15)
Jag odlar basilika i köksfönstret. Det går hur bra som helst. Köpte en vanlig kruka på ICA och planterade om den i en större kruka med vanlig blomjord. Nu är den inne på sitt andra år, ger rikligt med basilika och har till och med klarat en flytt. Krukan står i söderfönster och trivs bra. Det enda jag måste hålla i minnet är att vattna den lite oftare än de andra växterna så att den inte torkar ut. Det har den i och för sig klarat det också men den såg inte så glad ut då.
Det är klart man kan odla basilika inomhus men jag jämför med den jag brukar ha på balkongen och den blir alltid mycket högre och kraftigare i stor kruka ute 30-40 cm. Den i köksfönstret brukar hos mig bli lite vissen och får lätt bladlöss. Men blir plantorna inne rangliga och fula så kan man klippa ned dem o ta sticklingar så får man ny plantor.