CITAT (Gillan @ 08-02-2008, 08:05)

Nu blev jag verkligen fundersam Berith

. Jag smakar och smakar på på båda sätten att skriva eller uttala
allt för resp
alltför och det sistnämda känns inte rätt. Har jag så fel? Eller pratar jag så fel? Eller beror det på var man sätter tyngdpunkten i betydelsen?
Ja, nåt att fundera på fick jag i alla fall
Och språkpoliser kan vi väl vara allihop när andan faller på aq. Huvudsaken är väl att vi vet om att ingen av oss är felfri

. Och att vi vet hur det
ska vara. Hur ofta stavar eller säger jag inte fel här eller på chatten, i brådskan att skriva svar. Man ger sig själv ofta inte ens tid att titta efter om det blev rätt. Om man däremot skriver ett brev eller CV så anstränger man sig lite mer och förhoppningsvis blir det rätt då. Då har man ju inte schansen att gå in och redigera i efterhand
Och nu ska jag gå in och redigera ett stavfel i citatet som Berith refererade till

Jag räknas nog som språkpolis, och jag tycker att det är en väldigt fin egenskap.

(ett litet oskyldigt skämt...)
Joo men visst är det skillnad på "allt för" och "alltför". Rätta mej om jag har fel, vill ju inte gå omkring och inbilla mej att jag har rätt om det egentligen är tvärtom.

"Hon gör allt för sina grannar" och "Vägen är alltför smal för bilkörning". Till exempel.

Men jag säger såklart inte att man
ska skriva det här på ett visst sätt, det är helt upp till var och en hur man använder sitt språk till vardags. Men användare i radio, TV och tidningar har ett lite större ansvar tycker jag.