Är det någon som lyckats undkomma rossjukdomar? Själv är jag (ja, ja mina rosor då) drabbade av framförallt SF. Detta finner jag irriterande, särskilt som jag undviker att köpa rosor som är känsliga för just SF, (enl LÅG's rosbibel). Alltså har jag funderat en del på varför. Jag tycker mig börja skönja ett mönster, men då jag inte har någon lång erfarenhet av rosodling och inte heller från någon annanstans än här där jag bor nu samt endast med mina rosor (30-tal olika sorter) så skulle det vara guld värt att få höra era samlade kunskaper/erfarenheter på området. Förhoppningsvis kan vi hitta orsak och verkan för sjukdomseländet, och om det faller väl ut så skulle jag vilja genmföra en fältstudie för att verifiera resultaten, men det kan jag återkomma till senare om det skulle bli aktuellt.
Vilka uppgifter behöver jag för varje drabbad ros? Jo, vilken ros det är, vilken jord den står i, om det är en upphöjd bädd, om det finns dränering (såsom t ex vid en husvägg), hur marken/jorden är runtomkring (i trädgården och utanför - generellt) och under, vilken zon rosen står i, ljusförhållanden, blåst, om den vattnas vid torka (alltid), om den vinterskyddas och i så fall hur, om den står instängt med mer eller mindre stillastående luft och om det i så fall är fuktigt eller torrt, om rosen är ovanligt småväxt, om den är ovanligt långsamväxande, hur gammal rosen är och om den är omplanterad och i så fall när den kom dit den står nu, och naturligtvis vilken/vilka sjukdommar den har.
Puh, hoppas allt kom med nu. Ytterligare uppgifter och era egna teorier är också välkomna. Låt inte mängden uppgifter jag vill ha avskräcka er. Jag blir inte förvånad om ni inte har koll på allt. Skicka in det ni har. Ju mer uppgifter jag får desto bättre och säkrare analys blir det.
|