Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära nytt äppelträd, Första gången för både mig och trädet
          BjörnE
          Inlägg 22-02-2004, 22:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 866

Jag fick ett äppelträd i present hösten 2002. Det är ett s.k. familjeträd med 4 sorter, Astrakan Gyllenkrok, Transparanche Blanc, Oranie och Melba (tror jag). Stam A2. I somras fick jag Ett stort äpple! Jag har ännu inte beskurit trädet men antar att det är hög tid nu. Men hur gör man?

Trädet har 6 grenar, två av sorterna har alltså dubbla grenar. Dessa är de klart kraftigaste, de är upprättstående med liten vinkel. De två mer svagväxande grenarna har ca 45 grader lutning mot lodlinjen. Trädet är dessutom ganska "platt", alltså tvådimensionellt.

Är det något jag kan/bör ge mig på? Och i så fall hur? Det verkar så onödigt att anlita ett proffs för vad jag bedömer som högst 6 snitt, men jag vill gärna ha tips på hur jag skall göra.

Jag har lagt några bilder på trädet i mitt album.

Mycket tacksam om någon har bra råd att ge mig på detta suveräna forum!

Vänliga hälsningar
          Björn

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon