Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blir rhoddisarna täta bara av mer ljus?, Eller skall jag klippa ner dem?
          josohl
          Inlägg 15-12-2005, 10:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Vi har fått ganska många rhododendronbuskar som tidigare stod väldigt tätt och helt i skugga. De står nu betydligt mer luftigt i en sluttning med halvskugga och skäms bort nåt alldeles förfärligt med torv, bok- och ekblad och barr. Pga den tidigare inte så lyckade odlingsplatsen är de väldigt taniga och glesa och jag skulle vilja ha dem lite tätare (bladmassan och grenarna alltså). Tror ni att de kommer att spontant skjuta fler skott från stammarna i och med den ljusare och luftigare placeringen eller måste jag klippa ner dem i vår?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 12-02-2008, 15:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker att skicka till er lite omkring rhodonderon:.
          Planteringsanvisningar: Plantering ske året om men lämpligast är sept-nov eller mars-maj. Planteringsgropen bör vara 3-4 ggr större än jordklumpen. Den uppgrävda jorden blandas med 50-70% genomfuktad torv eller liknande mullmaterial och används till återfyllningen vid planteringen. Tänk på att rotklumpen skall vara väl genomblötad, även efter planteringen behövs rejält med vatten. Eventuella "förpackningar" av t.ex. juteväv kring jordklumpen skall ej avlägsnas, endast knuten kring stammen klipps upp när plantan har placerats i gropen. Naturligtvis skall jordklumpförpackningar av andra material (ex plastkrukor, plastfolie, eller lerkrukor) avlägsnas. Man skall alltid plantera Rhododendron i samma djup som de varit planterade i innan, absolut inte djupare! Jorden kring plantan skall inte förtätas genom tramp.
          Gödsel: Rhododendron trivs bäst om de står ganska tätt, de ger varandra på så sätt skydd. Eftersom plantorna inte har något stort rotsystem behöver de varje år påfyllning av näringsämnen. Vid höstplantering bör den första gödselgiven ges i mars/april eller när tjälen har lämnat jorden. Då ges benmjöl (ca 100 gr/kvm) och mineralgödsel (ca 50 gr/kvm). En andra gödslingsomgång utförs efter blomningen, i synnerhet om våren varit regn Jord: Rhododendron föredrar en humusrik jord. Det skall vara luckert, tillräckligt fuktigt och ganska surt men utan stående fuktighet. Det optimala PH-värdet ligger mellan 4,5 och 5,5 men värden mellan 3,0-4,5 pH och 5,5-5,8 pH kan också fungera. Om värdena avviker för mycket sätter det tydliga spår på plantans utveckling.
          Jord: Rhododendron föredrar en humusrik jord. Det skall vara luckert, tillräckligt fuktigt och ganska surt men utan stående fuktighet. Det optimala PH-värdet ligger mellan 4,5 och 5,5 men värden mellan 3,0-4,5 pH och 5,5-5,8 pH kan också fungera. Om värdena avviker för mycket sätter det tydliga spår på plantans utveckling.
          Obs: de tycker att plantera täta, och kan man beskära dem efter blomning, men beskra inte så hårt också kan man ta bort knoppar för att stärka grönskar på växter.

Citera

Inlägg i den här tråden
          josohl   Blir rhoddisarna täta bara av mer ljus?   15-12-2005, 10:45
          kristerh   Jag skulle nog klippa ner dem lite, klipp efter bl...   16-12-2005, 11:28
          noora   Grenar sig rhododendronen om man kalklipper den? V...   16-12-2005, 15:23
          kristerh   det ska nog gå att klippa en bit, kanske inte till...   16-12-2005, 15:43
          Zaz   ...jag tänkte klippa vår rhododendron i somras, me...   16-12-2005, 17:24
          kristerh   Det låter ju för bra för att vara sant, att det sk...   17-12-2005, 23:08
          josohl   Tack för svar! Det låter ju väldigt bra med nä...   19-12-2005, 09:19
          Zaz   Jupp, det var köpe-rhododendron-näring: "Effe...   20-12-2005, 00:48
          trillium   Jag har klippt ner allt från park rhoddar till små...   06-01-2006, 12:21
          LottaG   Lite beror det väl på vilken sort det är. Nu bruka...   07-01-2006, 00:09
          MB1965   Jag skulle testa med försiktig beskärning före blo...   07-01-2006, 10:11
          ninnisky   Har klippt flitigt bland våra rhododendron (Nova Z...   08-01-2006, 20:59
          Terese på Ingarö   NÄR klippte du? Innan eller efterblomning?   24-01-2006, 12:41
          josohl   Lyfter denna tråd igen. Nu har jag gödslat med köp...   27-01-2008, 17:10
          lappa71   http://www.rhododendron.se/...är en sida med en de...   28-01-2008, 22:51
          em-em79   Hej. Vad står den i för jord. Gödsla ska man göra...   11-02-2008, 21:33
          flaxss   jag hade gjort så här jordförbättart jorden dom ...   12-02-2008, 16:01

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon