CITAT (Markus_H @ 13-02-2008, 00:30)

Kan inte hålla med dig där. Naturbetesmarker speciellt trädbärande hagmarker anses ha stora likheter med det historisk landskap som fanns i Skandinavien före människan intåg om omdaning av landskapet. Eftersom jordbrukslandskapet hör till de allra artrikaste miljöerna så måste arterna oxå vara anpassade för ett sådant liv. Vi har väl inte huggit ned taiga för våra nötkreatur? de största djurgårdarna finns väl ändå inte i norrland?
Ok du har rätt i att de flesta av dagens gårdar ligger i det semi boreala området...
Att sedan jordbrukslandskapet skulle tillhöra de artrikaste miljöer kan sedan disskuteras då det beror på utgångspunkt.
men att vi haft några större naturbetesmarker i Sverige förutom fjällen ser jag som osannolikt. Allvaret på öland är av människan utarmat område. Så även stora delar av gotland.... Ja om vi skulle lusläsa Agenda 21 så kanske vi skulle vara tvungna att återställa alvaret till sitt ursprung ( hur detta nu skulle gå till)
Var du har hör om kopplingen med naturen innan människans intrång vet jag inte men som sagt vi kan ju alltid gå så långt i paraleller som till pepparholmen och då kan man ju hävda att allt var en grushög.. ( Pepparholmen är kul, jag följer utvecklingen och om du inte varit där så ta chansen)
Nåväl det jordbrukslandskap som du med all sannolikhet avser är troligtvis det romantiserande hagmarkslandskapet präglat av mänskilig påverkan som bete , slåtter och införda utsäden.
Svårigheten med Sverige är att sätta datum för det "ursprungliga" Sandhögen, Värmeperioden eller tiden efter fimbulvintern????
Men viss har vi huggt ner skogen för jordbruket. Dikat ut kärren oxå.. förenklat kan man säga att den rikaste jorden togs i bruk som jordbruksmark och där var det knappast "naturbeten" utan de rikaste miljöerna vi hadde. Skåne är ett bra exempel. Förutom ett par gamla pansarskjutfält med sand är juSkåne ett bördigt landskap. Dock har Skåne varit skogsklatt en gång i tiden. Likaså det landskap jag bor i, halland. Halland hdde knappt några träd kvar på mitten av 1800 talet utan bestod av "naturbeten" i form av ljunghed. (Läs på bron som går över Ätran i Falkenberg,... : Denna bro byggdes av sten för att spara på träna

Orsaken var enkel... MAT... sedan kom guanon från Chile, och konstgödningen, så Sverige kunde föda sin befolkning.... och man kunde låta skogen växa igen..