Hoppsan, jag som alltid har trott att järnvitriol inte är giftigt... Rödmylla, där järnvitriol ingår, marknadsförs ju som en icke giftig färg! Där ser man!
Vad potatisodling beträffar så hoppas jag att det nu inte visar sig att också tång innehåller skadliga ämnen... Å andra sidan vet jag människor som har hållit på med detta i tiotals år utan att lida skada! Tången kan användas som den är. En bekant till mig, som har stuga på en klippig ö, brukar bara peta in sättpotatis i tångdrivorna i strandbrynet. Det lyckas utmärkt men det gäller ju att hålla tången fuktig och, naturligtvis, kupa med extra tång så att knölarna inte blir gröna. Dessutom bör det inte vara risk för att högvatten dränker odlingen. Innan jag satte potatis i tång i pallkrage odlade jag en mindre mängd i en plåttunna. Det är en bra metod om man vill ha tidig potatis eftersom tunnan blir varm i solen och odlingen är lätt att täcka om natten blir kall!
Tång är dessutom ett ypperligt näringstillskott under buskar och i rabatter! Och man kan givetvis kompostera tång och sedan blanda det med vanlig mylla för att öka näringshalten! Det finns ju faktiskt tånggödsel på burk att köpa också!
Titte
|