Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Järnvitriol och tång
          Titte
          Inlägg 19-02-2004, 14:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 2 843

Hej, jag har använt pallkragar ett bra tag. Som kryddland, kompost, drivbänkar etc.

Två tips delar jag gärna med mig:
          - Kragarna kan behandlas med järnvitriol, då håller de längre men är inte giftiga och flagnar inte heller! Silvergrått är dessutom vackert mot allt det gröna!
          - Om du bor vid kusten, samla blåstång som drivit i land. Att odla potatis i tång betyder inte bara ett näringsrikt alternativ till mylla utan också vackra rödaktiga knölar SOM INTE BEHÖVER TVÄTTAS!!!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Titte
          Inlägg 23-02-2004, 11:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 2 843

Hoppsan, jag som alltid har trott att järnvitriol inte är giftigt... Rödmylla, där järnvitriol ingår, marknadsförs ju som en icke giftig färg! Där ser man!

Vad potatisodling beträffar så hoppas jag att det nu inte visar sig att också tång innehåller skadliga ämnen... Å andra sidan vet jag människor som har hållit på med detta i tiotals år utan att lida skada!
          Tången kan användas som den är. En bekant till mig, som har stuga på en klippig ö, brukar bara peta in sättpotatis i tångdrivorna i strandbrynet. Det lyckas utmärkt men det gäller ju att hålla tången fuktig och, naturligtvis, kupa med extra tång så att knölarna inte blir gröna. Dessutom bör det inte vara risk för att högvatten dränker odlingen.
          Innan jag satte potatis i tång i pallkrage odlade jag en mindre mängd i en plåttunna. Det är en bra metod om man vill ha tidig potatis eftersom tunnan blir varm i solen och odlingen är lätt att täcka om natten blir kall!

Tång är dessutom ett ypperligt näringstillskott under buskar och i rabatter! Och man kan givetvis kompostera tång och sedan blanda det med vanlig mylla för att öka näringshalten!
          Det finns ju faktiskt tånggödsel på burk att köpa också!

Titte

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon