Ska man tänka på avmaskningsmedel så är det vintergödsel man skall ha. Hästar avmaskas från att gräset börjar växa till gräset slutar växa.
Intervallen är olika. Vissa avmaskningsmedel var 6:e vecka andra var åttonde. ett nytt preparat tar an var 12:e vecka. Den var tolfte vecka är långtidsverkande och utsöndrar hela tiden.
Efter att gräset slutat växa så avmaskar man inte på hela vintern.
Om det sedan blir nedbrytningsrester som påverka maskarna vet jag faktiskt inte. Jag har själv inte märkt av att det skulle vara så men jag har knappt någon gödsel heller under sommarhalvåret. Mina hästar har nämligen sommarbete från början på april till mitten eller slutet av oktober. De behöver inte nöja sig med fjorton dagar på sommaren. HÄstar är gjorda för utomhusvilstelse tycker jag.
Jag läste sidan och frågorna angående försäljning av hästskit. Tror nog att de övervärderat det hela. Jag bor ju visserligen inte i storstad utan nästan på lugna landet men här ger man gladeligen bort hästgödsel. Hästgödsel med spån är till och med svår att bli av med eftersom ingen vill ha terpentinet som blir av spånet.
Bettson Lycklig hästägare.
|