Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära nytt äppelträd, Första gången för både mig och trädet
          BjörnE
          Inlägg 22-02-2004, 22:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 866

Jag fick ett äppelträd i present hösten 2002. Det är ett s.k. familjeträd med 4 sorter, Astrakan Gyllenkrok, Transparanche Blanc, Oranie och Melba (tror jag). Stam A2. I somras fick jag Ett stort äpple! Jag har ännu inte beskurit trädet men antar att det är hög tid nu. Men hur gör man?

Trädet har 6 grenar, två av sorterna har alltså dubbla grenar. Dessa är de klart kraftigaste, de är upprättstående med liten vinkel. De två mer svagväxande grenarna har ca 45 grader lutning mot lodlinjen. Trädet är dessutom ganska "platt", alltså tvådimensionellt.

Är det något jag kan/bör ge mig på? Och i så fall hur? Det verkar så onödigt att anlita ett proffs för vad jag bedömer som högst 6 snitt, men jag vill gärna ha tips på hur jag skall göra.

Jag har lagt några bilder på trädet i mitt album.

Mycket tacksam om någon har bra råd att ge mig på detta suveräna forum!

Vänliga hälsningar
          Björn

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 23-02-2004, 22:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Javisst kan du beskära ett ungträd själv även om familjeträd är de svåraste att ge sig på.

Om det ska börja beskäras:
          Se på årstillväxten (från grenspetsarna in på grenen till lilla ringen). När den börjar bli 30-40 cm på ett år har rötterna för det nyplanterade trädet etalerat sig och trädet tål och bör ha beskärning.

Beskärningstid:
          Vårvintern för att stimulera till vegetativ (gren- och blad-)tillväxt. Unga träd som ger frukt stannar av i grentillväxten och vill man att trädet ska växa upp snabbare och om några år ha fruktgrenar med mycket frukt tar man bort karten tidigt på våren efter blommen. träd är mycket "ekonomiska" - energin används antingen till det ena eller andra så att totalsumman blir den mängd energi som trädet har. Varje frukt tar energi från grentillväxt, när rötterna etableras växer inte grenarna så mycket, för att trädets rötter ska börja växa behövs blad...

Hur beskära:
          Rätt lagda snitt med vassa, decinfecerade verktyg är lika viktigt som vilka grenar man tar bort i det unga trädet. Se om grenkragar på http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm.

Selektion av grenar:
          Eftersträva tyngdmässig balans åt de olika väderstrecken. Vanligast är att man har 3-4 krongrenar (från stammen) i första grenvåningen. Ett träd med tyngre krongrenar behöver vara riktade åt olika håll för att inte tappa balansen och växa snett.
          Välj också krongrenar/grenar från stammen som har bred vinkel framför de som har spetsigare (dessa fläks lättare när de blir grövre). http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Viktmässig balans åt sidorna kan också åstadkommas i viss mån genom att man spänner grenar med brett band om grenen, snöre med tältpinne ned i marken under en varm vårdag i maj. Eftersträck under sommaren. På sensommaren tar man bort spännbanden och fortsätter nästa år om det behövs. Det gäller att inte spänna ned eller spänna grenarna i bågar, och för sidospänning brukar man behöva sätta stolpar i marken att fästa snörena i.

Ett annat alternativ är att sporra fram nya grenar från stammen med halvmånesnitt, som jag har för mig beskrivs i Nya Beskärningsboken av Alm/Vollbrecht.

Inkortning:
          I ett ungt äppelträd väljer man upp- och nedvända V-et som form, sedan släpper man ut basen.

Mellan det purunga trädets toppens spets och sidogrenar eftersträvar man 45 grader. Detta åstadkommer man genom att korta in grenarna + toppen.

En inkortning sker alltid över bladknopp som har riktning dit man vill att grenen ska fortsätta växa. Om det unga trädets krongren växer starkt uppåt, beskär över horisontellt riktad knopp. Om den växer nära 90 grader mot stammen - beskär över uppåtriktad knopp så att grenen inte lockas bli fruktbärande för tidigt.

Hur man beskär den unga grenen över knopp för att få grentillväxt dit man vill: http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon