CITAT (LadyG @ 15-02-2008, 11:39)

Grå, nu är du väl onödigt negativ ändå, teknik är inte bara vapen.
Förr dog man av t ex mässlingen eller lunginflammation. Tack vare modern teknik har vi forskat fram mediciner som antibiotika och penicllin. De som råkar ut för olyckor som förr hade krävt amputation kan nu för tiden oftast få kroppsedlen räddad. Barnadödligheten är betydligt lägre i industriländerna än utveckingsländerna, och jämfört med medeltiden är det himmelsvid skillnad. Längre tillbaka än så är bara onödigt att jämföra.
Tekniken har också skänkt oss kunskap. Förr trodde man att inflektioner berodde på onda andar, innan man insåg att det finns virus och bakterier. Då gick läkarna från bårhuset till avdelningarna och opererade på folk med blodiga förkläden (statussymbol att ha blodigt förkläde) utan att tvätta sig emellan. Dödligheten var enorm, i synnerhet för de som födde barn och förlöstes av läkare som hanterat de döda först.
Nej, jag tycker att tekniken hjälpt oss mer än den gjort skada. Det är vi som använder tekniken som får se till att göra det ansvarsfullt så att vi skonar planeten och kommande generationer.
Instämmer i varje ord.
Minns t.ex min morfar som fick "påse på magen" ... men det var ingen påse som man har idag. (har en svåger med påse)
Det var en gummisak som såg ut som en halv fotboll, minns att den var brun till färgen...
som lades över tarmöppningen. Minnet sviker när det gäller hur den hölls fast där, men jag tror att man snörde med bandage runt kroppen.
I "fotbollen" hamnade avföringen, den skulle sedan tömmas. rengöras och decinficeras.
Minns också hur mamma höll handduken över kokande vatten för att den skulle decinficeras, innan hon torkade runt tarmöppningen.
Jag prisar teknikutvecklingen.