Min mamma fick sitt vänstra öga opererat för 5 år sedan och väntar nu på att få det högra åtgärdat också. Hon var också nervös inför den första operationen men denna gång längtar hon! Även fast hennes vänstra lins var sällsynt stel, så att det tog extra lång tid. Kan någon av dina nära och kära följa med dig och vara ett stöd medans du väntar på sjukhuset? Mamma hade med sig ena barnbarnets fru (som f.ö. är undersköterska). Självklart så är det ont efter operationen! Men just det där med att "någon ska göra något med vassa föremål" i ögat, det har jag egen erfarenhet av. Jag har fått metallspån i ögat (trots att jag har glasögon!) som borrade in sig såpass långt så att distriktsläkaren inte kunde ta bort det utan jag fick åka till sjukhus - och vänta i
4 timmar där. Visst känns det otäckt när man ser "föremålen" komma mot ögat, men bedövningen
är faktiskt så effektiv att det inte gör ont alls! Man slappnar av (jag och min mor iaf) så fort man upptäcker det.
Så, försök att ta det lugnt och att inte "hetsa upp dig" så mycket. Det kommer att gå bra! Den sortens operation görs ju på hundratals patienter varje vardag i Sverige och det är väldigt sällsynt med komplikationer! Lycka till!
Redigerat av Eva-Helene: 16-02-2008, 07:46