Detta handlade ju om att komunen fått "bredband". Inte att alla invånare kan få möjlighet till det. Jag tycker det är en riktigt stor skillnad.
Som ett exempel. Min bror flyttade hem till den ort där vi vuxit upp. Han har byggt ett nytt hus. Orten har haft möjlighet till ADSL sedan länge då "backbone-ledningen" går igenom samhället. (backbone är den kabel som förbinder sverige, mycket kraftig). Men när han ringer telia för att få ADSL inkopplat så säger de att "det inte går för sig", han har en för gammal telestation. Annars är det inga problem att få (avstånd å sånt). Och de har inga planer på att uppgradera denna station heller. Fastän det är i det området som det har de senaste åren byggts mycket och det kanske finns 75-100 familjer.. Det är också det enda område i samhället som inte kan få?!?
Visst är det bra att alla komuner har möjlighet att få. Men innan de ansvariga slår sig för bröstet tycker jag att alla som har den "tekniska" möjligheten (via avståndet, max 3.5km - 5km) skall kunna välja om de vill ha det eller inte..
Men vi får hoppas att dessa östergötska svarta fält får större möjlighet att ansluta sig än de som är i klorna på telia..
//Thomas - som har bredband..
--------------------
Thomas, zon II-III östra sörmland och storstan.
|