Undrar om inte detta varit uppe för inte allt för länge sedan.
Min frösådda äkta valnöt har först klarat kruka utomhus i zon 4 i fyra år i sandjord och nu i backen i tre eller är det fyra vintrar i zon 3.
Första året i backen fick den jordförbättring, kogödsel, kompost och lite allt möjligt i växtbädden och tillväxten den säsongen blev ganska stor. På vårvintern torkade/frös topparna in, lite mer än hava säsongens tillväxt. Åren därpå har den inte fått annat än luckring, lite stödvattning och hyfsat gräsfritt över rötterna och tillväxten har blivit lägre men å andra sidan fryser inte topparna in lika mycket. Dessutom har jag låtit den utvecklas som flerstammigt träd/buske.
Om jag skulle sätta en äkta valnöt igen i zon 3-4 skulle jag ha grusblandat jorden ännu mer än jag gjorde och ställt den på ännu högre kulle. Kylan tål den nog men den verkar behöva lite hjälp att inte växa allt för länge på säsongen, särskilt om man vill ha den enstammig och den är beroende av endast en topp. Ingen gödsel om den står i lerhaltig jord tror jag är receptet.
Och står den i kruka är det nog viktigare att man inte har för blött om rötterna än att varmskydda kronan.
--------------------
|