Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Valnöt - och hur mycket kyla den tål.
          mogge92
          Inlägg 19-02-2008, 19:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 9 513

Jag har "råkat" ha mitt valnötsträd ute vinter, tog in det alldeles nyss och ställde den i ett förrådsutrymme med ca 5-10 grader varmt. Nu undrar jag om min valnöt är helt körd efter att ha stått ute hela vintern? finns det något test man kan göra?

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-02-2008, 20:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Undrar om inte detta varit uppe för inte allt för länge sedan.

Min frösådda äkta valnöt har först klarat kruka utomhus i zon 4 i fyra år i sandjord och nu i backen i tre eller är det fyra vintrar i zon 3.

Första året i backen fick den jordförbättring, kogödsel, kompost och lite allt möjligt i växtbädden och tillväxten den säsongen blev ganska stor. På vårvintern torkade/frös topparna in, lite mer än hava säsongens tillväxt. Åren därpå har den inte fått annat än luckring, lite stödvattning och hyfsat gräsfritt över rötterna och tillväxten har blivit lägre men å andra sidan fryser inte topparna in lika mycket. Dessutom har jag låtit den utvecklas som flerstammigt träd/buske.

Om jag skulle sätta en äkta valnöt igen i zon 3-4 skulle jag ha grusblandat jorden ännu mer än jag gjorde och ställt den på ännu högre kulle. Kylan tål den nog men den verkar behöva lite hjälp att inte växa allt för länge på säsongen, särskilt om man vill ha den enstammig och den är beroende av endast en topp. Ingen gödsel om den står i lerhaltig jord tror jag är receptet.

Och står den i kruka är det nog viktigare att man inte har för blött om rötterna än att varmskydda kronan.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon