Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Näsduk Davidia involucrata verses Peterostyrax hispida, Om man jämför härdighet och etableringstid
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 19-02-2008, 09:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 4 960

Det finns ett trevligt men ganska okänt träd som heter Peterostyrax hispida.
          Nu när Näsduksträdet diskuterats så flitigt så skulle jag vilja delge er mina erfarenheter angående Peterostyrax hispida jämfört med Näsduksträdet.
          Peterostyrax h är mycket tåligare än näsduksträdet, både om jag jämför dem på friland och som små i kallbänken.
          Etableringstiden är snabb och tillväxten mycket god.
          Mina erfarenheter grundar sig på 4-5 vintrar.

Det var allt, kanske dags att börja odla detta trevliga träd, kom gärna med era egna erfarenheter i Pterostyrax odlande.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anders zon 1
          Inlägg 20-02-2008, 08:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Fast så kinkigt kan väl inte näsduksträdet vara? Visserligen har jag ingen egen erfarenhet av att odla det, men så ovanligt är det ju inte. Förutom i Göteborgs botan så har jag sett stora, fint blommande exemplar i Lunds botan, Alnarpsparken och i ett koloniområde på Södermalm i Stockholm. Har för mig att det finns näsduksträd i DBV:s botaniska trädgård i Visby och på Sofiero också.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon