Gittan - Nej jag klipper inte bort bladen. När de nya kommer på våren/försommaren klipper jag bort de från förra året, som förhoppningsvis vissnat då. I år står förra årets blad kvar lika gröna och saftspända som i höstas.
Sussgirl - Du frågade hur jag gjort med frösådderna. Har läst någonstans att man ska hålla utkik på våren runt plantan efter just fröplantor, men jag har aldrig sett några. Rådet är ju annars att knyta en tygpåse runt blommorna så att fröna trillar i den i stället för på marken, men hur kul är det att ha tygpåsar runt de vackra blommorna. Nej jag gjorde på mitt sätt. Jag vaktade på några stora frökapslar inne i blommorna på sensommaren. Kollade varje dag och när de började spricka upp så tog jag hand om fröna direkt. De ska sås omedelbart så färska det bara går så jag hade i förväg gjort i ordning två pottor med vanlig krukväxtjord. Har läst någonstans att fröplantor trivs bäst bredvid moderplantan så jag ställde dem ganska nära den. Krukorna har stått ute sedan dess med löv som skydd och vattnat har jag ju inte behövt denna vinter. Finns det snö så kan man lägga över den över krukorna som vattning.
Myosotis - Min julros ser lite ut som dem på dina bilder, men jag har även färgtonerna emellan de på Dina. Färgerna på blomknopparna ser ut som dem på AnnammAs bilder.
|