Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planteringar på berg
          Pillan
          Inlägg 25-02-2004, 10:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 1 711

Vi har klippor på tomten med skrevor och annat. Jag har planterat sedumväxter och gräs i dessa för det är vad jag har sett växa vilt på samma ställen.
          Men nu har jag sett att grannarna har satt upp tujor och annat i jordhögar på berget. Betvivlar starkt att det kommer att fungera. Har hört att på klippor får man räkna med växtzon 8-9. Är det någon som vet om det finns någon typ av buske/träd som klarar en sådan miljö och hur tjockt jordlager bör det finnas? Eller ska vi fortsätta med taklökarna som verkar trivas som "fisk i vatten". smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 25-02-2004, 13:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

CITAT (Pillan @ 25-02-2004, 10:41)
          .
          Men nu har jag sett att grannarna har satt upp tujor och annat i jordhögar på berget. Betvivlar starkt att det kommer att fungera.

Hahaha! Visst sjuttsingen går det bra att plantera sådant i 'nästaningejordsomhelst'. Har vi gjort :-) fungerar superbra. Rosor i 10-20 cm jord, perenenr med, för fruktträd bygger vi upp kanske en kubikmeter jord och vattanr ordenltigt sedan( gäller ej havtorn och surkörsbär). Visst går det!!! Man måste bara komma ifårn tänkandet att det itne går - etableringstiden är längre men sedan går det som en dans.

Vi har ju ett terrasserat berg med mkt träd och buskar. tur att ingen av buskarna å träden hörde talas om jorddjup innan de hamnade hos oss,

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon