Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Valnöt - och hur mycket kyla den tål.
          mogge92
          Inlägg 19-02-2008, 19:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 9 513

Jag har "råkat" ha mitt valnötsträd ute vinter, tog in det alldeles nyss och ställde den i ett förrådsutrymme med ca 5-10 grader varmt. Nu undrar jag om min valnöt är helt körd efter att ha stått ute hela vintern? finns det något test man kan göra?

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lotta i Gbg
          Inlägg 20-02-2008, 22:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Jag har en karpatisk insamling av Juglans regia. Den är bättre härdig än många andra insamlingar. Jag har haft den i 10 år. De första 5-6-7 åren frös/torkade den tillbaka och hade de lite kämpigt. Å andra sidan hade vi vanliga vintrar med ner till -26 grader då. De senaste 2-3 åren har varit mycket milda och kanske inte riktigt går att använda som någon mätare för om trädet är härdigt eller inte. Nu har det fått växa på sig lite så det ser mer ut som ett träd.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-02-2008, 22:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Lotta i Gbg @ 20-02-2008, 22:47) *
          Jag har en karpatisk insamling av Juglans regia. Den är bättre härdig än många andra insamlingar. Jag har haft den i 10 år. De första 5-6-7 åren frös/torkade den tillbaka och hade de lite kämpigt. Å andra sidan hade vi vanliga vintrar med ner till -26 grader då. De senaste 2-3 åren har varit mycket milda och kanske inte riktigt går att använda som någon mätare för om trädet är härdigt eller inte. Nu har det fått växa på sig lite så det ser mer ut som ett träd.

den kanske inte gillar att bo i Göteborg giggle.gif . du får ta en tripp till skåne och kolla in lite valnötsträd som har stått pall för både milda och korta vintrar men också kalla och långa vintrar i zon 0-2 . tyckte i förövrigt att cilla's inlägg va bra . tror starkt på det med att ha den i väldräneradjord i skyddat läge och faktiskt glömma bort den med både gödsel och vattnig på sommaren .

sen tror jag våren är en känslig tid för den men även första frost nätterna som kan göra att icke förberedved fryser bort . och lerjord är nog i allmänt inte så bra

Redigerat av flaxss: 20-02-2008, 23:04

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon