ojoj... könsstympning?
tror du tar djuren för att vara mänskliga vilket dom inte är.
En hund som ej ska gå i avel bör kastreras.. bums!
en tik som ej ska gå i avel, bör kastreras, varför? jo risken för juvertumörer minskar drastiskt, risken för livmoderinflammation försvinner, som förövrigt drabbas ca 1 av 4 tikar, det har visat sej att det även kan vara ärftligt och skendräktighet är tecken på anlag för livmoderinflammation.
prostataförstoringar är inte allt för ovanligt när det gäller hanhundar, att säga att hunden får fetma av kastrering vad är det för strunt? hur svårt är det att mortionera rätt, och ge ett lättare foder?
att säga att det handlar om uppfostran, jadu då har man inte stor koll. just könsdriften är inget vi kan styra, vist vi kan bana våran hund för att visa den.. men det är en stressat sits för hunden, även om många ägare inte tror det.
CITAT (Catarina z2 @ 25-02-2008, 07:27)

Vare sig ni tycker det är rätt eller fel så undrar jag om ni har lust att hjälpa mig med för & nackdelar med kastrering av hanhund.
Jag har en 6 årig hanhund som förra löpperioden (bor i en storstad med massor av tikar) fick han inflamation i prostatan. Veterinären ordinerade hormonspruta & pencilin & han blev frisk. Nu undrar jag om det inte vore bättre med en kastrering än riskera att han blir sjuk igen.
Läst i tråden att risken för inkontinens finns (det vore inge kul) är det något mer?
Ska kanske tillägga att min hund blev mycket gosigare & matgladare (vilket behövdes) av hormonsprutan.
Kastrering är helt klart att föredra, inkontinens drabbar inte många, prostataförstoring drabbar många mer, så risken är större med prostataförstoring än inkontinens.. hormonspruta är bra, första och andra gången, sedan ökar riskerna för diverse biverkningar, därför ska man aldrig använda det flera gånger.